الکترونیک

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
3 1939 yalda
0 1442 2alborz

دستگاه سنجش قطبیت بسازید

ا موضوع: مدار بدون برنامه نویسی,led,
دستگاه سنجش قطبیت بسازید

اگر اهل ساختنی‌ها و پروژه‌های الکترونیکی باشید این دستگاه کارتان را بسیار ساده میکند. آیا تابحال شک کرده اید که سیم‌ها را درست وصل کرده اید یا نه؟ از استفاده مکرر از مولتی متر خسته شده اید؟ با دستگاه سنجش قطبیت راه حل ساده تری برای بررسی ساختنی‌های الکترونیکی تان خواهید داشت.

در این ساختنی طرز ساخت یک دستگاه سنجش قطبیت را یاد می‌گیرید که کار سنجش و بررسی سیم‌ها و اتصالات را ساده تر میکند. برای ساخت این دستگاه نیاز به ابزار و وسایل خاصی ندارید و می‌توانید از وسایل باقیمانده از بقیه پروژه‌ها استفاده کنید. دستگاه سنجش قطبیت بسیار ساده است و حتی مبتدی‌ها هم میتوانند خیلی راحت آن را بسازند.

گام اول : وسایل موردنیاز

  • ۲ عدد LED سبز و قرمز (یا هر رنگ دیگر)
  • ۴ عدد دیود یکسوساز (۱N4007) یا هر نوع دیود دیگر
  • یک عدد مقاومت یک کیلواهمی
  • یک بردبورد کوچک (اختیاری)
  • کمی‌سیم
  • یک جعبه پروژه کوچک
  • هویه و سیم لحیم
  • تیوب هیت شرینک
  • کمی‌پیچ
  • کمی‌کارتن یا یک ورقه آکریلیک

گام دوم : مدار را بسازید

ساخت مدار دستگاه سنجش قطبیت بسیار ساده است و فقط کافی است دیاگرام بالا را دنبال کنید.

در این دیاگرام R1 نماد مقاومت یک کیلواهمی، D3، D4، D5 و D6 هم نماد دیودها هستند. D1 و D2 هم به ترتیب LED‌های قرمز و سبز هستند.

برای ساخت پایه‌های سنجش دستگاه میتوانید از یک مولتیمتر قدیمی‌استفاده کنید یا خودتان آنها را با سر خودکار یا پونز درست کنید.

پیدا کردن بردبوردی که به اندازه جعبه پروژه باشد کمی‌سخت است؛ اگر نتوانستید یک نمونه مناسب پیدا کنید میتوانید از بردبورد استفاده نکنید. البته استفاده از بردبورد کار ساخت دستگاه سنجش قطبیت را ساده تر میکند و در زمان تان هم صرفه جویی می‌شود. بریدن سیم‌ها و قرار دادن آنها در تیوب کمی‌زمان میبرد.

اگر از جعبه پروژه ای استفاده می‌کنید که کاور ندارد (مشابه تصویر) باید با مقوا یا ورق آکریلیک خودتان کاور را بسازید. فقط کافی است دور جعبه را روی مقوا یا آکریلیک بکشید و سپس آن را ببرید. کاور را روی جعبه تنظیم کنید و با استفاده از مداد یا پیچ گوشتی چند سوراخ روی مقوا ایجاد کنید. اگر از ورق آکریلیک استفاده می‌کنید سوراخ‌ها را با دریل یا هویه ایجاد کنید.

بعد از اینکه مدار را ساختید، آن را در جعبه پروژه بگذارید و با پیچ آن را سفت کنید.

گام سوم : دستگاه سنجش قطبیت را تست کنید

وقتی مراحل بالا را انجام دادید، دستگاه را با قرار دادن پایه‌های آن روی باتری یا منبع تغذیه DC امتحان کنید. اگر پایه سنجش مثبت را روی ترمینال مثبت و پایه منفی را روی ترمینال منفی قرار داده باشید، چراغ سبز روشن خواهد شد. چراغ قرمز هم وقتی روشن می‌شود که پایه‌ها را برعکس وصل کرده باشید.

اگر هیچکدام از LED‌ها روشن نشوند :

  • اتصالات آنها را دوباره چک کنید
  • یکبار مدار و سیم کشی‌ها را با دیاگرام چک کنید.

طرف منفی LED معمولاً در آن طرفی است که حباب LED مسطح است.

وقتی مشکلات احتمالی را برطرف کردید، دستگاه سنجش قطبیت آماده است. نگران نباشید و با خیال راحت از این دستگاه در ولتاژهای بالاتر و منبع تغذیه‌های قویتر هم استفاده کنید. این دستگاه با ولتاژهای ۱۲ ولتی ۲٫۵ آمپری و ۶ ولتی ۶ آمپری آزمایش شده است و بخوبی کار کرده است. دیودها و مقاومت بکار رفته در دستگاه مقاومت دستگاه را افزایش داده اند و در نتیجه از بروز آسیب جلوگیری می‌کنند.



تعداد بازديد : 778
تاریخ انتشار: جمعه 28 خرداد 1395 ساعت: 15:12
0 نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش

دوستان و همکاران

با2Alborz دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما
تمامی حقوق سایت و قالب برای((الکترونیک)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت 2016